Dziś mamy 2 maja 2025, piątek, imieniny obchodzą:

14 listopada 2023

Wirtualna rzeczywistość. Pamiętaj o bezpieczeństwie dzieci

fot. Ministerstwo Cyfryzacji

fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Internet oferuje nam – i naszym dzieciom – coraz bardziej atrakcyjne #rozrywki, również te z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. O czym powinniśmy pamiętać, aby pozostały one bezpieczne?

Cyfrowy świat na dobre zadomowił się w naszym życiu. Przyjemne i kreatywne spędzanie wolnego czasu, wspólna zabawa z przyjaciółmi, rywalizacja w ulubionych grach, a nawet naukowe eksperymenty coraz częściej przenoszą się ze świata analogowego w wirtualny. Nic w tym złego, jeśli dbamy o cyfrowa higienę i pamiętamy o równoważeniu aktywności online i offline. Internet oferuje nam – i naszym dzieciom – coraz bardziej atrakcyjne rozrywki, również te z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. O czym powinniśmy pamiętać, aby pozostały one bezpieczne?

Wyjątkowe doświadczenie VR

Technologia wirtualnej rzeczywistości (virtual reality, VR) umożliwia nam całkowite zanurzenie w świecie wygenerowanym cyfrowo. Za pomocą gogli, kontrolerów i aplikacji możemy przenieść się w realistyczną, trójwymiarową symulację, poruszać się w niej i wchodzić w interakcje – niemal tak samo jak „w realu”. Doskonała symulacja VR to taka, w której nasze zmysły są całkowicie zanurzone w cyfrowym świecie. Wirtualna rzeczywistość pozwala nam również doświadczyć posiadania cyfrowego ciała – tego, którym jesteśmy w symulacji (ucieleśnienie) – oraz daje poczucie silnego zaangażowania w wykreowaną przestrzeń (poczucie psychologicznej obecności). To stan, w którym w VR przeżywamy te same emocje i stany, zachowujemy się podobnie jak w materialnym świecie. Brzmi ciekawie?

VR może być fascynującym doświadczeniem, ale warto pamiętać, że oddziałuje na nasze zmysły z ogromną siłą, a przeżycia, jakie wywołuje, są bardzo silne. Wyobraźcie sobie, że wjeżdżacie windą na 35. piętro wieżowca, drzwi się otwierają, a przed Wami ukazuje się wąska deska zawieszona nad przepaścią… Czy odważylibyście się na nią wejść, a może nawet skoczyć? Takie doświadczenie jest często powtarzanym VR-owym eksperymentem (VR plank experience). Pamiętajcie, że emocje i odczucia podczas takiego doświadczenia będą tak intensywne, jak podczas realnej sytuacji.

Nie tylko gry

Rozrywka to oczywiście niejedyne doświadczenie, jakie można zyskać dzięki VR. Dzięki tej technologii możemy przenieść się w dowolne miejsce na Ziemi – zajrzeć do wulkanu, amazońskiej dżungli, bazy oceanografów – możemy przenieść się też na stację kosmiczną i nie tylko podejrzeć, ale też doświadczyć, jak żyją i pracują astronauci. Inaczej spojrzymy na historię – jesteśmy w stanie przenieść się w czasie np. do powstania warszawskiego. Technologią VR operujemy w przestrzeni, możemy w dowolny sposób manipulować obiektami znajdującymi się w naszym zasięgu lub je tworzyć. Możemy bezpiecznie przeprowadzić chemiczne eksperymenty, stworzyć swoje pierwsze dzieło sztuki, przyjrzeć się anatomii człowieka, zaprojektować budynek, a nawet przeprowadzić operację. Z możliwości wirtualnej rzeczywistości coraz częściej korzystają polskie uczelnie i firmy uczące skomplikowanych procedur w bezpiecznej przestrzeni.

Jak bezpiecznie zanurzać się w wirtualny świat?

Ograniczenia wiekowe i dobór treści

VR-owa rozrywka – i nauka – nie jest przeznaczona dla małych dzieci. Producenci oraz badacze wskazują granicę wieku odbiorców: 12–13 lat. Dlaczego? Młodsze dzieci mają trudność w postawieniu granicy pomiędzy fikcją a rzeczywistością. Każdy rodzic przedszkolaka wie, że bohaterowie bajek są dla malucha tak samo prawdziwi, jak koleżanki i koledzy. Uczą się tego wraz z dorastaniem i z czasem umieszczają ukochane postacie w świecie fantazji, jednak głębokość doświadczenia VR-owego może jeszcze silniej „urealniać” symulację. Badacze nazwali to ryzykiem tworzenia przez dzieci fałszywych wspomnień, ponieważ wrażenia płynące z wirtualnej rzeczywistości są tak podobne do tych realnych, że przyjmują je jak prawdziwe.

Doświadczenie zanurzenia i silne zaabsorbowanie psychiczne sprawia, że w VR doświadczane emocje i stany mogą być bardzo intensywne. To, co na płaskim ekranie może być fascynujące – np. świat dinozaurów – w symulacji czasem okazuje się przerażające. Jeśli pozwalamy na VR-ową rozrywkę dzieciom, musimy zadbać o dobór treści odpowiednich do wieku oraz etapu rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Młodszych dzieci nie pozostawiajmy samych w wirtualnej rzeczywistości, w przypadku starszych nastolatków rozmawiajmy o szkodliwości niektórych treści (np. prezentujących przemoc) – niezależnie od tego, czy są oglądane na płaskim ekranie, czy w VR.

Samopoczucie

Niewielki odsetek użytkowników może czuć się niekomfortowo w wirtualnej rzeczywistości. Doświadczeni bywalcy trudności w zaadaptowaniu się do przebywania w symulacji nazywają „chorobą VR-ową”. To wrażenia podobne do choroby lokomocyjnej – zawroty i ból głowy, niekiedy mdłości. Podobnie jak w samochodzie, w VR może pojawić się sprzeczność pomiędzy bodźcami wzrokowymi, dającymi nam sygnał, że się poruszamy, a odczuciami ze zmysłu równowagi, który mówi nam, że stoimy.

Warto uprzedzić dzieci, że mogą doświadczyć dyskomfortu. Jeśli tak się stanie, powinny zdjąć gogle i odpocząć do czasu ustąpienia objawów. Aby zminimalizować ryzyko nieprzyjemnych doznań, można wybierać też takie doświadczenia w VR, które jak najbardziej przypominają te znane z rzeczywistego świata. Wraz z obyciem się z VR-em i oswojeniem poruszania się i orientacji w symulacji dyskomfort powinien ustępować.

Uwaga na oczy

VR, podobnie jak urządzenia cyfrowe, może męczyć wzrok, powodować bóle czy zawroty głowy. Co ciekawe, ponieważ w goglach patrzymy „w głąb”, nie oddziałują one na nas tak negatywnie, jak choćby płaski ekran smartfona. Jednak gogle, których używamy, ważą swoje. Dlatego tak ważne jest robienie przerw. Im młodszy nastolatek, tym czas ekspozycji powinien być krótszy. Warto pamiętać również o tym, aby regulować rozstaw soczewek w goglach (większość ma taką opcję), przystosowując je do indywidualnych potrzeb dziecka.

Każdy kontakt z technologią cyfrową to zawsze dobra okazja, aby porozmawiać o cyfrowej higienie – odpoczynku od ekranów, równoważeniu aktywności online i offline i pamiętaniu o aktywności fizycznej, nieużywaniu urządzeń cyfrowych przed snem.

Fizyczne bezpieczeństwo

Zadaniem VR-u jest odcięcie naszych zmysłów od materialnej rzeczywistości. I choć nie myślimy o tym w pierwszym odruchu, warto pamiętać, że jeśli nie kontrolujemy tego, co dzieje się w rzeczywistym świecie, to jesteśmy bardziej narażeni na kontuzje czy wypadki. Zanim pozwolimy dziecku wejść do wirtualnej rzeczywistości, zabezpieczmy przestrzeń w której będzie się poruszać. Usuńmy potencjalne przeszkody, o które może się potknąć lub na nie wpaść. Uważajmy na ręce – dziecko, chcąc nam coś pokazać lub sięgnąć po coś kontrolerem, może niechcący uderzyć stojącą obok osobę.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń artykuł: 18 16

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (1) Zgłoś naruszenie zasad

    • 2 (10)

    Ja, w dniu 15-11-2023 11:41:35 napisał:

    Internet oferuje dzieciom atrakcyjne rozrywki śmiech na sali .Uzależnienie .psycholog to internet oferuje naszym dzieciom no i okulista.Milego dnia

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Konstrukcje stalowe
Ramki ślubne
39,90 zł PLN
Zezwolenie na zbieranie odpadów
od 2000PLN
KOBIZE
500PLN
Budowa hal
Ewidencja odpadów BDO (pakiet mini)
2400 zł / rokPLN
Rejestracja BDO
500PLN
0

Zwolnienia lekarskie wystawione w 2024 roku. Podsumowanie ZUS

W ubiegłym roku Polacy chorowali nieco# częściej i dłużej. Lekarze w całym kraju wystawili 27,4 mln zwolnień lekarskich, co przełożyło się na 290 mln dni niezdolności do pracy. Oznacza to wzrost o 400 tys. zaświadczeń w porównaniu do roku 2023 oraz wzrost o 2,8 mln dni absencji. Przynajmniej raz w ciągu całego 2024 roku na zwolnieniu lekarskim przebywało 7,7 mln osób, z czego 7,1 mln to ubezpieczeni w ZUS.

(czytaj więcej)
0

Ciechocińskie tężnie. Coraz bliżej wpisania na listę UNESCO

Zespół zabytkowej warzelni soli w Ciechocinku# został zarekomendowany przez Komitet ds. Światowego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce do wpisania na krajową listę informacyjną, która otwiera drogę do międzynarodowego uhonorowania naszego unikatowego zabytku techniki i wpisania go na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

(czytaj więcej)
0

Światowy Dzień Ziemi. Jak możesz się zaangażować?

22 kwietnia swój dzień obchodzi # Ziemia. Pierwszy w historii Dzień Ziemi odbył się w 1970 roku, a jego idea została zapoczątkowana przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona, który będąc w 1969 roku świadkiem katastrofy ekologicznej postanowił taki dzień zorganizować.

(czytaj więcej)
0

Zarezerwuj wizytę w ZUS online. Na konkretny dzień i godzinę

Nie trzeba wychodzić z domu, aby załatwić sprawy w ZUS-ie.# Z pracownikiem Zakładu można porozmawiać, nawiązując połączenie wideo podczas e-wizyty. Rezerwację takiego spotkania można dokonać nie tylko na stronie zus.pl, ale także za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz aplikacji mObywatel.

(czytaj więcej)