Dziś mamy 19 kwietnia 2024, piątek, imieniny obchodzą:

09 października 2017

Radni wzięci pod lupę. Sprawdź jak wypadli

fot. arch

fot. arch

Interpelacje to skuteczny oręż w rękach radnych, służący do walki o interesy mieszkańców oraz kontroli poczynań wójtów i burmistrzów. Wielu radnych nie waha się go użyć, ale są też tacy, którzy nie chcą, nie potrafią albo boją się z niego korzystać.

Od ostatnich wyborów samorządowych minęły niemal 3 lata, a na horyzoncie pojawiły się już kolejne. Gazeta Regionalna Powiat dokonała analizy rejestrów wniosków i interpelacji radnych - to jedna z możliwości oceny ich pracy. 

O co chodzi z tymi interpelacjami?

Radni, aby móc skutecznie realizować swoje zadania, zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia - jednym z nich są interpelacje. To nic innego jak zapytania, ustne lub pisemne, które mogą dotyczyć każdej sprawy. Inne to np. bezpośrednie rozmowy z dyrektorami wydziałów, czy telefoniczne interwencje.

Jest jednak coś, co wyróżnia interpelacje spośród wszystkich narzędzi będących do dyspozycji radnych – to ważny element nacisku na władzę wykonawczą, i co istotne pozostawiający ślad. Interpelacje to jednocześnie doskonały instrument kontroli, dlatego jest tak bardzo znienawidzony przez wójtów i burmistrzów. Radni powinni używać go jak najczęściej, ale z rozwagą. Pamiętając o tym, że oprócz ilości ważne są także przedmiot i zasadność poruszanych tematów. Niestety, narzędzie to jest często nieumiejętnie stosowane lub w ogóle niewykorzystywane.

Nakielscy radni na szarym końcu

Z przeprowadzonej analizy wynika, że najwięcej zapytań w bieżącej kadencji złożyli radni szubińscy – aż 522. Największy udział we wspomnianym wyniku ma Ewa Myśliwiec, a najmniejszy Remigiusz Kasprzak. 456 wniosków i interpelacji złożyli radni w Sadkach. Zdecydowanym liderem pod tym względem jest Hanna Czelińska. Natomiast żadnej aktywności w tym zakresie nie wykazali: Wanda Przybysz i Grzegorz Działoszyński. 217 to wynik radnych z Mroczy. Najwięcej zapytań złożył Zygmunt Bury, a najmniej Andrzej Brzóska i Renata Bolka.  O dwa zapytania mniej mają na swoim koncie radni kcyńscy – 215. Najaktywniejszy jest Jan Kurant. Natomiast na szarym końcu kcyńskiej listy aktywności znajduje się jak na razie Tadeusz Lepper.

Spośród wszystkich gmin powiatu nakielskiego najgorszy wynik zanotowali radni z Nakła nad Notecią - od grudnia 2014 do czerwca 2017 złożyli tylko 38 wniosków i interpelacji. Prawie połowę z nich wnieśli Antoni Żygowski i śp. Tadeusz Matczuk. Jak wynika z urzędowego rejestru, od początku kadencji do końca czerwca br., dziesięciu radnych nie odezwało się ani słowem na sesjach w punkcie dotyczącym wniosków i interpelacji, są to: Jan Światłowski, Józef Krzoska, Ryszard Kubiak, Mariusz Malikowski, Hieronim Kołaczek, Katarzyna Borzych-Kubacka, Jan Grabarski, Ewa Hoppe, Zbigniew Nadarzewski, Zdzisław Sell. Warto zauważyć, że większość z nich należy do obozu obecnego burmistrza – Sławomira Napierały.

Wykres opracowany na podstawie rejestru wniosków i interpelacji radnych kadencji 2014-2018 (dane 12.2014-06.2017)
Wykres opracowany na podstawie rejestru wniosków i interpelacji radnych kadencji 2014-2018
(dane 12.2014-06.2017)

Co na to przewodniczący?

Osiągnięcie nakielscy radnych - niespełna 40 wniosków i interpelacji – na łamach „GRP” skomentował Jan Światowski przewodniczący Rady Miejskiej w Nakle nad Notecią. - Interpelacje składa się wtedy gdy radny wykorzysta wszystkie inne możliwości do rozwiązania problemu, czy załatwienia sprawy dotyczącej ogółu. Dopiero wtedy powstaje okazja do nagłośnienia sprawy na sesji i takie sytuacje się zdarzają. Natomiast sama sesja to jest akt głosowania.

Jak zauważa „GRP” sesja to jednak nie tylko akt głosowania. W porządku obrad znajduje się punkt dotyczący interpelacji i wniosków. Od początku kadencji nakielscy poruszyli w nim 38 tematów. Nagłośniono m.in. takie problemy jak sprawa zorganizowania akcji edukacyjnej odnośnie śmieci w szkołach, naprawa nawierzchni na ul. Słonecznej w Trzeciewnicy, czy usunięcia krzaków i zarośli. W rejestrze wniosków i interpelacji próżno szukać adnotacji dotyczących, wydawać by się mogło poważniejszych spraw, jak np. przetwórni odpadów w Paterku, instalacji do magazynowania oleju napędowego w Potulicach, czy budowy elektrowni wiatrowej w Rozwarzynie. Dlaczego? Biorąc pod uwagę tłumaczenie Jana Światłowskiego należy przypuszczać, że sprawy te udało się w jakiś sposób załatwić, ponieważ nie zostały nagłośnione na sesjach.

Przyczyny mogą być różne

Zdaniem gazety brak zaangażowania radnych na sesjach może wynikać z wielu czynników. Jednym z nich może być brak problemów w gminie – jednak jak pokazują zebrania sołeckie obszarów do działania nie brakuje. Zatem jeśli lista życzeń mieszkańców jest długa, a interpelacji jak nie było tak nie ma, to być może radni po prostu nie znają potrzeb lokalnej społeczności. Wreszcie znikoma liczba interpelacji może świadczyć o niczym niezakłóconych relacjach między organem stanowiącym (rada gminy), a wykonawczym (burmistrz). To z kolei może rodzić zagrożenia w funkcjonowaniu samorządu, jak chociażby: tworzenie „kółka wzajemnej adoracji”, brak weryfikacji pomysłów burmistrza, czy pasywność rady - działania sprowadzone do zatwierdzania propozycji włodarza gminy. Jeśli dochodzi do sytuacji, że radni jedzą z ręki burmistrza, zamiast na te ręce patrzeć, zasadne staje się pytanie – na co komu tacy radni?

Oceń artykuł: 28 44

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (76) Zgłoś naruszenie zasad

    • 5 (7)

    rysia, w dniu 09-10-2017 19:11:13 napisał:

    w Mroczy najmniej zapytan Andrzej Brzoska/? no to chyba wiadome..mydla nie trzeba.

    odpowiedz

    • 19 (53)

    as, w dniu 09-10-2017 19:12:18 napisał:

    hehehe.... nie ma w Nakle opozycji. Napierała kupił wszystkich radnych. Pytanie czym ich kupił. Żaden z radnych nie potrfafi w imieniu mieszkańców mówić o niepotrzebnych zstępcach i o wielu innych rzezcach. Sprzedali się! Jaki jest sens wybierania nowego radnegow Potulicach pomiędzy PO i SLD. Żaden. Lepiej nie iść na wybory.

    odpowiedz

    • 28 (52)

    obserwator, w dniu 09-10-2017 19:16:43 napisał:

    Widzę że zaczyna się kampania przedwyborcza.Podane wyniki wyssane z palca tylko ludziom mydlą oczy.Trzeba patrzeć na to co kto zrobił dla swojej społeczności a nie ile razy ''paluszki'' podniósł na sesjach w czasie kadencji.Wnioski to można składać ale trzeba umieć o nie walczyć.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 27 (45)

    cna, w dniu 09-10-2017 19:30:49 napisał:

    Na co komu radni ???

    odpowiedz

    • 21 (39)

    wyborca, w dniu 09-10-2017 19:34:09 napisał:

    a co oni maja składać za interpelacje, jak sami nie rozumieją nad czym głosują, wystarczy sesji posłuchać a w szczególności końcówkę

    odpowiedz

    • 15 (37)

    Maciej , w dniu 09-10-2017 19:38:16 napisał:

    Teraz widac jak na dłoni kogo trzeba wymienić. Jak można sie nie odezwać przez tak długi czas? Wstyd!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 30 (46)

    Iza, w dniu 09-10-2017 19:40:08 napisał:

    I tu widać po co idą do rady. I trudno się dziwić źe Szubin górą .pewnie i powiat przeniosą do Szubina i wcale się nie zdziwię

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 33 (43)

    Gość, w dniu 09-10-2017 19:41:35 napisał:

    Żeby złożyć interpelację trzeba choć trochę wiedzieć o czym się mówi ...

    odpowiedz

    • 24 (32)

    Iza, w dniu 09-10-2017 19:43:30 napisał:

    Dlaczego nie widać komentarzy

    odpowiedz

    • 17 (29)

    Maciej , w dniu 09-10-2017 19:43:35 napisał:

    Teraz pewnie bedą sie tłumaczyć i mówić czego oni to nie robią. Zastanawiam sie, czy radni w ogóle wiedza nad czym głosują, czy raczej podnoszą rękę jak im każą. Proponuje im zrobić test wiedzy dotyczący tego nad czym juz głosowali. Mogłoby byc zabawnie:)

    odpowiedz

    • 24 (40)

    Zaskoczony , w dniu 09-10-2017 19:49:10 napisał:

    Brak interpelacji powinno sie traktować jak brak obecności. Pozabieralbym takim diety i odpowiednio docenił przy wyborach.

    odpowiedz

    • 9 (17)

    czytelnik, w dniu 09-10-2017 19:51:56 napisał:

    Ja nie wiem kto tych radnych wybierał,a szczególnie sołtysa Paterka,jako sołtys mało działa a jako radny lepiej nie komentować.Moim zdaniem oni tylko kochają pieniądze.Ale nie długo wybory???

    odpowiedz

    • 25 (39)

    Nakielanin , w dniu 09-10-2017 19:53:56 napisał:

    No to mamy obraz nakielskiej władzy. Skandal

    odpowiedz

    • 14 (16)

    mieszkańcy, w dniu 09-10-2017 19:58:06 napisał:

    Czy interpelacje zgłaszane przez p. Katafiasz zawsze były słuszne i przemyślane tego nie wiem, nie będę oceniał! Za to zwołanie zebrania wiejskiego we wtorek o godz 15-tej. świadczy o jej wyjątkowej perfidii i braku szacunku do mieszkańców , tudzież wyborców.Jak można było zrobić zebranie, kiedy większość mieszkańców była w tym czasie w pracy?Jak można było w tym czasie podstępnie przegłosować wiatę za 18 000 zł. ?To było obrzydliwe i podłe p. nasza ex radna!Do tematu wrócimy!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 11 (13)

    Prośba, w dniu 09-10-2017 20:01:52 napisał:

    P{rosiłbym, aby Szanowna Redakcja podała do publicznej wiadomości zyski z wynajmu przez KGW w Królikowie świetlicy, a może nawet całą sprawozdawczość ,tak jak to zrobiono w gminie Kcynia

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 0 (0)

    admin, w dniu 09-10-2017 20:03:05 napisał:

    Naruszenie zasad przez IP: 31.0.127.xxx; Pkt. 8. ....nie występuj w dyskusji pod różnymi nickami/nazwami. Komentarze usunięto. http://www.powiat24.pl/Zasady_zamieszczania_komentarzy,16176.html ………………………...…………. Dekalog internauty …………...…..……..………... 1. Przystępując do dyskusji pisz na temat. 2. Nie wysyłaj materiałów i linków reklamowych, ani nie spamuj. 3. Dbaj o poprawność i czystość języka swoich wypowiedzi. 4. Nie atakuj i nie obrażaj innych uczestników dyskusji. Nie zamieszczaj treści wulgarnych, obscenicznych, nienawistnych, agresywnych, dyskryminujących i innych tego rodzaju. 5. Do innych uczestników dyskusji zwracaj się po nicku lub po imieniu, nigdy samym nazwiskiem. 6. Jeśli dyskusja ma dotyczyć tematów prywatnych, nie prowadź jej publicznie. 7. Nie naruszaj prywatności innych - życie prywatne to świętość. 8. Nie podszywaj się pod innych i nie występuj w dyskusji pod różnymi nickami/nazwami. 9. Ignoruj użytkowników nastawionych na wywołanie kłótni i dezorganizację dyskusji. 10. Nie zamieszczaj wypowiedzi niezgodnych z prawem, zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami, w szczególności zaś zawierających groźby, obraźliwych, naruszających godność lub pozostałe dobra osobiste innych osób, naruszających prawa autorskie i inne dobra prawem chronione.

    odpowiedz

    • 24 (36)

    ciekawy, w dniu 09-10-2017 20:03:52 napisał:

    a jesli radny zapyta czy mozzna otworzyc okno to sie tez liczy czy nie

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • 22 (34)

    Analityk, w dniu 09-10-2017 20:14:19 napisał:

    "Interpelacje składa się wtedy gdy radny wykorzysta wszystkie inne możliwości do rozwiązania problemu, czy załatwienia sprawy dotyczącej ogółu. Dopiero wtedy powstaje okazja do nagłośnienia sprawy na sesji i takie sytuacje się zdarzają. " to niby jakim cudem pojawiają sie wnioski dotyczące krzaków itp.? Moim zdaniem pomijane sa istotne tematy, poniewaz sa niewygodne np. dla burmistrza, czy innych wpływowych ludzi. Stad tak mało interpelacji w Nakle.

    odpowiedz

    • 27 (45)

    Wo-Wi, w dniu 09-10-2017 20:15:58 napisał:

    "pogratulować!!!!!!" "pracowitości" bezradnym radnym!!!!!!!!!!!!!!!

    odpowiedz

    • 35 (39)

    Abc, w dniu 09-10-2017 20:24:01 napisał:

    Ta funkcja powinna być społeczna i wtedy byłoby widać komu zależy na pracy dla społeczeństwa i swej gminy, oddani w większości tylko i wyłącznie dla kasy.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • -3 (25)

    kibic 4, w dniu 09-10-2017 20:32:44 napisał:

    Panowie Sell i Malikowski jesteście już przegrani w oczach mieszkańców Paterka. Jak wy chcecie spełniać obietnice wobec wyborców jak wy buźki nie potraficie otworzyć. Dziękujemy za powstającą spalarnię odpadów w Paterku.

    odpowiedz

    • 32 (34)

    Prywatyzacje, w dniu 09-10-2017 21:20:09 napisał:

    Weźta prywatyzację szpitala w Nakle pod lupę , to znajdzie się wiele odpowiedzi i innych wniosków. A jeszcze lepiej powołać komisję śledzczą w celu rozpoznania .W Warszawie odzyskują kamienicę po kamienicy. W Krakowie już też zaczynają.

    odpowiedz

    • 33 (39)

    ksawery, w dniu 09-10-2017 22:10:57 napisał:

    bo społeczeństwo powinno chodzić na sesję i odpytywać radnych dlaczego głosują za tym czy za tamtym, jakie będą koszty ich decyzji dla społeczeństwa w perspektywie lat, a szczególnie jeżeli głosują nad obligacjami, czemu żaden nie pyta o budżet - szczegóły itd Widać jasno - CZAS wymiany radnych już blisko, społeczeństwo musi się obudzić,

    odpowiedz

    • 1 (1)

    admin, w dniu 09-10-2017 22:35:39 napisał:

    Naruszenie zasad przez IP: 185.150.236.xxx; 83.23.251.xxx; Pkt. 8. ....nie występuj w dyskusji pod różnymi nickami/nazwami. Komentarze usunięto. http://www.powiat24.pl/Zasady_zamieszczania_komentarzy,16176.html ………………………...…………. Dekalog internauty …………...…..……..………... 1. Przystępując do dyskusji pisz na temat. 2. Nie wysyłaj materiałów i linków reklamowych, ani nie spamuj. 3. Dbaj o poprawność i czystość języka swoich wypowiedzi. 4. Nie atakuj i nie obrażaj innych uczestników dyskusji. Nie zamieszczaj treści wulgarnych, obscenicznych, nienawistnych, agresywnych, dyskryminujących i innych tego rodzaju. 5. Do innych uczestników dyskusji zwracaj się po nicku lub po imieniu, nigdy samym nazwiskiem. 6. Jeśli dyskusja ma dotyczyć tematów prywatnych, nie prowadź jej publicznie. 7. Nie naruszaj prywatności innych - życie prywatne to świętość. 8. Nie podszywaj się pod innych i nie występuj w dyskusji pod różnymi nickami/nazwami. 9. Ignoruj użytkowników nastawionych na wywołanie kłótni i dezorganizację dyskusji. 10. Nie zamieszczaj wypowiedzi niezgodnych z prawem, zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami, w szczególności zaś zawierających groźby, obraźliwych, naruszających godność lub pozostałe dobra osobiste innych osób, naruszających prawa autorskie i inne dobra prawem chronione.

    odpowiedz

    • 22 (22)

    Henryk Adamczyk, w dniu 10-10-2017 04:48:51 napisał:

    Jedną z przyczyn słabej aktywności,jest brak kontaktu radnych z swoimi wyborcami,nie żyją sprawami terenu z którego zostali wybrani i jak wykazały poprzednie kadencje,nic się nie zmienia.Niektórzy spokojnie, za niemałe pieniądze,przesiedzą całą kadencję wg zasady po co się wychylać...Sporym problemem jest także,słaba komunikatywność władzy z mieszkańcami,nie wszyscy są w stanie zrozumieć dane zamieszczane na stronach internetowych,ne wszyscy mają dostęp do internetu ( niespełniona obietnica wyborcza p.Burmistrza - przez 2 kadencje ! ) i wielu mieszkańców chciałaby usłyszeć w prostych żołnierskich słowach o nurtujących ich problemach.Usłyszę na pewno,że mieszkańcy nie przychodzą na spotkania...a ja pytam ile razy Pani/Pan próbowali i jaki przebieg miały te spotkania i jak były zorganizowane.Byłem na paru,mieliśmy razem z radnymi narzekać na władzę (?). W artykule wymieniono nazwiska tych raczej biernych ( Jan Światłowski, Józef Krzoska, Ryszard Kubiak, Mariusz Malikowski, Hieronim Kołaczek, Katarzyna Borzych-Kubacka, Jan Grabarski, Ewa Hoppe, Zbigniew Nadarzewski, Zdzisław Sell. ) ,niektórych znam i jestem trochę zdziwiony...Mam nadzieję,że ujrzymy jakiś komentarz z ich strony.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)
    • -4 (60)

    PO i SLD, w dniu 10-10-2017 07:20:58 napisał:

    PIS do władzy!!!

    odpowiedz

    • 2 (2)

    admin, w dniu 10-10-2017 09:28:03 napisał:

    Naruszenie zasad przez IP: 194.254.146.xxx; Pkt. 8. ....nie występuj w dyskusji pod różnymi nickami/nazwami. Komentarze usunięto. http://www.powiat24.pl/Zasady_zamieszczania_komentarzy,16176.html ………………………...…………. Dekalog internauty …………...…..……..………... 1. Przystępując do dyskusji pisz na temat. 2. Nie wysyłaj materiałów i linków reklamowych, ani nie spamuj. 3. Dbaj o poprawność i czystość języka swoich wypowiedzi. 4. Nie atakuj i nie obrażaj innych uczestników dyskusji. Nie zamieszczaj treści wulgarnych, obscenicznych, nienawistnych, agresywnych, dyskryminujących i innych tego rodzaju. 5. Do innych uczestników dyskusji zwracaj się po nicku lub po imieniu, nigdy samym nazwiskiem. 6. Jeśli dyskusja ma dotyczyć tematów prywatnych, nie prowadź jej publicznie. 7. Nie naruszaj prywatności innych - życie prywatne to świętość. 8. Nie podszywaj się pod innych i nie występuj w dyskusji pod różnymi nickami/nazwami. 9. Ignoruj użytkowników nastawionych na wywołanie kłótni i dezorganizację dyskusji. 10. Nie zamieszczaj wypowiedzi niezgodnych z prawem, zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami, w szczególności zaś zawierających groźby, obraźliwych, naruszających godność lub pozostałe dobra osobiste innych osób, naruszających prawa autorskie i inne dobra prawem chronione.

    odpowiedz

    • 27 (41)

    Sz, w dniu 10-10-2017 10:21:24 napisał:

    Słusznie autor artykułu zauważa ze interpelacja to nie jedyne narzędzie skutecznej realizacji programu wyborczego radnego ,gdyby od gadania przybywało to Szubin byłby metropolia a tak to możemy tylko pozazdrościć Nakłu zwłaszcza tego co widać gołym okiem inwestycji drogowych proponuję rozliczać radnych ze skuteczności dzielań a nie gadania

    odpowiedz

    • 17 (27)

    karola, w dniu 10-10-2017 10:23:41 napisał:

    jak się przejdzie po urzędzie to można zobaczyć ilu członków, pociotków, znajomych zostało zatrudnionych w Gminie czy to w ramach konkursów, czy bez jako pomoce administracyjne... no to po co się wychylać jak każdy myśli o swoim, a nie o wyborcach :( no cóż przykład idzie od rządzących ...

    odpowiedz

    • 21 (33)

    franek2222, w dniu 10-10-2017 12:55:21 napisał:

    Nakielska rada to same słupy burmistrza. Oczy się otworzą w następnej kadencji jak trzeba będzie spłacać potężne długi obecnych władz.

    odpowiedz

    • -23 (45)

    Hieronim, w dniu 10-10-2017 12:56:55 napisał:

    Dzisiaj jest tak, ze każdy kto ma poukładane w głowie chce pracować dla najlepszych i z najlepszymi. Takim z którym praca i zadania realizowane sa krok po kroku bez wątpienia jest Sławomir Napierała. Tacy ludzie muszą rządzić . To ludzie którzy wymagają najpierw od siebie potem dopiero od innych.

    odpowiedz

    • -11 (31)

    ;), w dniu 10-10-2017 14:43:31 napisał:

    Hieronim Popieram. Infrastruktura gminy nakło poprawiła się za kadencji burmistrza Napierały. To najlepszy Burmistrz w historii Nakła. Nie boi sie podejmowac trudnych decyzji i wspolpracowac z wszystkimi bez wzgledu na partie polityczne. Powstały hale sportowe basen szkola w Paterku drogi obwodnica. jak ktos pisze ze trzeba bedzie splacac dlugi to nie ma pojecia jak funkcjonuje budzet gminy i pisze populistyczne hasla o splacaniu zadluzenia przez podatnikow. Bzdura!!!!. Brawo panie burmistrzu tak dalej. Gmina ktora chce sie rozwijac musi sie zadluzyc. Widze ze Najlepiej byloby wedlug niektorych gdyby burmistrz nic nie robil tylko wegetowal ale wtedy bylyby komentarze ze nic nie robi hehehe Nie dogodzisz !!!!!!!

    odpowiedz

    • 6 (14)

    Antek, w dniu 10-10-2017 15:35:57 napisał:

    Tak, istotna jest ilość interpelacji Ale przede wszystkim aspekt merytoryczny więc w Kcyni przewodniczącemu i p.Henrykowi powinniśmy już podziękować. Zerowy poziom!

    odpowiedz

    • 12 (24)

    mieszkaniec, w dniu 10-10-2017 16:24:24 napisał:

    Zgadzam się z Hieronimem. Wszyscy, którzy tu piszą o następnych wyborach powinni się zastanowić i prześwietlić każdego burmistrza i radę po 1990 roku. Jakby zrobili to uczciwie to widać że Napierała i jego "słupy" zrobili więcej niż wszyscy pozostali razem wzięci. Ale po co tłumaczyć że białe jest białe a czarne jest czarne.

    odpowiedz

    • 11 (19)

    adc, w dniu 10-10-2017 16:24:30 napisał:

    ten skład rady to jeden pupel.nic nie robią tylko dobre wrazenie i biora diety. Na kazdej sesji wpatrzeni sa w pulpit stołu nawet tym patrzeniem sa znudzeni.Mysla niech ta sesja sie skończy.Prace skończyłem należy sie dietka

    odpowiedz

    • 12 (26)

    Janka, w dniu 10-10-2017 17:12:49 napisał:

    Hieronim na jakim stanowisku pracujesz w urzędzie! Napieralski musi odejść, prawie jedyne co potrafią to zaciągać kredyty i utrzymywać rzeszę swoich

    odpowiedz

    • 16 (32)

    Mieszkanka , w dniu 10-10-2017 17:26:31 napisał:

    Wstyd radni z Nakła. Po co się odzywać kase dostaną i tyle czas na zmiany i tyle.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 17 (31)

    katastrofa , w dniu 10-10-2017 17:27:14 napisał:

    Zapamiętajcie tych radnych, tego burmistrza i ten dług .

    odpowiedz

    • 5 (11)

    Włościanka, w dniu 10-10-2017 17:51:38 napisał:

    Czy to jakaś rodzina sędziego Tadycha? On także stosuje zasadę nie krytykuj nie podskakuj, siedź na du... i przytakuj. Wszystko tak jak włodarze sobie życzą.

    odpowiedz

    • 11 (17)

    zzz, w dniu 10-10-2017 19:16:37 napisał:

    Jak ilość przekłada się na jakość. Ile interpelacji przełożyło się na poprawę życia mieszkańców. Proszę o konkretne informacje, a nie cyferki.

    odpowiedz

    • 22 (28)

    czytelnik, w dniu 10-10-2017 20:27:54 napisał:

    Oczekuję publikacji pytań radnego Antoniego Żygowskiego do burmistrza

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 14 (22)

    Konserwatysta, w dniu 10-10-2017 21:20:27 napisał:

    Lewaki rządzą powiatem masakra!!

    odpowiedz

    • 17 (23)

    Z.S, w dniu 10-10-2017 23:46:18 napisał:

    Myślę, że Burmistrz dużo zrobił, ale zrobił dużo złego, a tego nie mogę wybaczyć co zrobił mojej koleżance, niech go coś..tamm..

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)
    • 3 (15)

    PO i SLD, w dniu 11-10-2017 09:07:37 napisał:

    Już wkrótce zostaną rozwinięte manuskrypty kariery politycznej obecnie władających, po czym nadejdzie właściwa ocena i rozliczenie przez nadchodząca nową - właściwą władzę. Pora wdrożyć proces dekomunizacji i deliberalizacji także w naszym powiecie.

    odpowiedz

    • 10 (10)

    mieszkaniec, w dniu 11-10-2017 17:34:17 napisał:

    Szanowni internauci,wreszcie możecie sobie pojeździć na radnych.Mam wam do powiedzenia-radni są uszami i ustami wyborców.Rada jest organem ustawodawczym a wójt,burmistrz wykonawczym.Wybierajcie radnych z wykształceniem, autorytetem,pasją i zaangażowaniem społecznym, wrażliwych na codzienne problemy ludzi/nie tych,których widać tylko w czasie uroczystości kościelnych, w Polsce w konstytucji istnieje rozdzielność kościoła od państwa/. Radni, renciści to nie jest dobry wybór,radny,który non stop wykorzystuje swój statut w celu znalezienia pracy w spółkach to z pewnością nietrafny wybór. Gdzie byli radni,którzy olewali kilkadziesiąt lat mieszkańców PÓŁWIEJSKIEJ? Takie będzie rządzenie,jakie wychowacie społeczeństwo.Koniec,kropka.

    odpowiedz

    • 3 (19)

    :-), w dniu 11-10-2017 18:17:41 napisał:

    Widać komentujący to sami specjaliści choć radnymi nigdy nie byli bo nikt nawet by nie pomyślał żeby ich wybrać :-) Przypominam, że to Wy ich wybieraliscie a jeśli na wyborach nie byliście to prawa głosu nie macie. Proste!

    odpowiedz

    • 17 (19)

    artek, w dniu 11-10-2017 21:40:15 napisał:

    tu są protokoły z sesji, Bardzo Ciekawa Lektura, popisy radnych bezcenne http://bip.gmina-naklo.pl/?cid=312&bip_id=180

    odpowiedz

    • -2 (6)

    vader, w dniu 12-10-2017 10:15:19 napisał:

    #Katarzyna Borzych - Kubacka " Miałam comiesięczne dyżury na które też nikt nie zaglądał. Najwięcej spraw mieszkańcy zgłaszają na "ulicy" w luźnej rozmowie. Przychodzą również do domu, czy dzwonią." Jak mieszkańcy mogą coś zgłaszać jak nie wiedzą gdzie szukać numerów telefonów. Na BIP nie ma: http://bip.gmina-naklo.pl/?cid=306 Na maila mają pisać, a moze przychodzić na spotaknia o wyzaczonej godzinie? Prosze Pani ludzie pracują i nie mają czasu. Jak Pani sądzi, gdyby numer alarmowy straży znali tylko strażacy, to mieliby zgłoszenia, czy nie? Moim zdaniem nie i tu jest podobnie.

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (2)

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Ryzyko zawodowe
od 100PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności układu kierowniczego
Pamiątka A4
20,00 zł PLN
Szkolenia p.poż.
od 50PLN
Zaproszenia
4,00 zł PLN
Szkolenia bhp wstępne
od 30PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności amortyzatorów
Prowadzenie kadr i płac dla firm
od 50PLN
0

Ciekawe miejsca na terenie Leśnictwa Dębogóra. Co warto zobaczyć?

Pogoda nie zachęca wręcz do #wychodzenia na zewnątrz, więc My chcemy Was zachęcić do lektury przy porannej kawie. Tym razem kilka ciekawych miejsc na terenie Leśnictwa Dębogóra.

(czytaj więcej)
0

Rocznica powstania w gettcie warszawskim. Heroiczna walka

Dzisiaj, 19 kwietnia przypada# 81. rocznica powstania w getcie warszawskim.

(czytaj więcej)
0

Edukacyjny piknik z okazji Dnia Ziemi. Wstęp bezpłatny

22 kwietnia 2024 r. po raz pięćdziesiąty czwarty obchodzimy# Dzień Ziemi. To święto ekologiczne, które w tym roku promowane jest hasłem: Planeta kontra plastik. W ramach obchodów Główny Inspektorat Ochrony Środowiska jest współorganizatorem edukacyjnego pikniku na terenie Państwowego Instytutu Geologicznego – PIB.

(czytaj więcej)
0

Wskoczył do rzeki, by ratować nastolatkę. Ryzykował własnym życiem (film)

Starszy aspirant Łukasz Grabowski z Komendy #Miejskiej Policji w Toruniu, ryzykując własne życie, uratował młodą kobietę. Nie zważając na silne prądy i niską temperaturę wody, funkcjonariusz ruszył na pomoc 16-latce, która tonęła w nurcie Wisły.

(czytaj więcej)