Czym jest aquaplaning?
fot. PublicDomainPictures
Latem aura bywa zmienna i bardzo często pada deszcz, a na jezdni, zwłaszcza w koleinach, zalegają kałuże.
Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina, że nie tylko śnieg czy lód mogą powodować niespodziewaną utratę przyczepności na drodze. Woda również - szczególnie, gdy jej warstwa zalega np. w koleinach i w połączeniu z dużą prędkością uniemożliwia kontakt opony z nawierzchnią.
Aquaplaning to utrata przyczepności pojazdu, której główną przyczyną jest nadmierna ilość wody zalegająca na jezdni. Dodatkowo duża prędkość czy zbyt płytki bieżnik powodują, że opona nie zawsze skutecznie wyprowadza zgromadzoną wodę. Efektem jest powstanie klina wodnego między oponą, a nawierzchnią jezdni. Samochód zachowuje się wtedy podobnie, jak podczas poślizgu na lodzie – na boki ucieka tył pojazdu, a kierownicą operuje się nienormalnie lekko.
Ryzyko wystąpienia aquaplaningu zależy nie tylko od ilości wody na drodze. Istotną rolę odgrywa również prędkość wjazdu np. w kałużę czy koleiny wypełnione wodą. Dostosowanie prędkości do panujących warunków atmosferycznych to podstawa bezpieczeństwa nie tylko naszego, ale wszystkich uczestników ruchu drogowego.
- Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak niebezpieczne może być zjawisko aquaplaningu. Jazda w trakcie deszczu lub tuż po nim wymaga od nas szczególnej ostrożności. Mówiąc o zachowaniu ostrożności pamiętajmy, że oprócz kierowcy, zawsze znaczenie ma jakość opon i ich stan – mówi Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny PZPO.
Kolejnym czynnikiem, mającym wpływ na wystąpienie zjawiska aquaplaningu, jest stan opon – szczególnie głębokość bieżnika i poziom ciśnienia w oponach. Z im większą prędkością wjeżdżamy do wody, na oponach z niskim bieżnikiem i zbyt małym ciśnieniem powietrza, tym większe jest zagrożenie, że wpadniemy w poślizg i utracimy kontrolę nad pojazdem.
- Ciśnienie powinno przyjmować wartość, jaką przewidział producent pojazdu. Co prawda minimalna głębokość bieżnika w Polsce wynosi 1,6 mm, to jednak zalecamy, by wynosiła przynajmniej 3-4 mm. To jest minimalna granica rozsądku. Dzięki temu zwiększamy swoje szanse na utrzymanie kontroli nad samochodem przy wjeździe np. w koleiny wypełnione wodą – mówi Piotr Sarnecki.
Co zrobić gdy jednak aquaplaning nam się przydarzy i poczujemy, że auto wpadło w poślizg? Przede wszystkim powinniśmy zachować zimną krew, trzymać kierownicę w kierunku jazdy oraz zdjąć nogę z gazu żeby łagodnie wytracić prędkość. W takiej sytuacji kluczowe jest właśnie wyjście z poślizgu, więc musimy utrzymywać skręt kół sprzed wejścia w aquaplaning. Jeśli przed nami pojawia się przeszkoda, spróbujmy nacisnąć mocno na hamulec (jadąc samochodem z ABS) lub hamować pulsacyjnie (jeśli pojazd nie posiada systemu ABS). W momencie odzyskania kontaktu z podłożem koła szybciej zaczną hamować. Pamiętajmy, że droga hamowania na mokrej nawierzchni zawsze jest dłuższa, niż na suchej.
Najlepiej jednak przewidywać i zapobiegać, niż potem ratować się gwałtownymi manewrami. By zmniejszyć ryzyko wystąpienia aquaplaningu zalecamy:
- używać dbrej jakości opon,
- dbać o odpowiednie ciśnienie i regularnie sprawdzać głębokość bieżnika,
- dostosowywać prędkości do warunków pogodowych panujących na drodze,
- zachować bezpieczną odległość między pojazdami.
materiał: infoWire.pl
Czytaj również
- Marszałek spotkał się z samorządowcami i przedsiębiorcami. Podpisano umowy
- Środki dla rodzin zastępczych. Jak wysokie dofinansowanie otrzymają?
- Spodziewane wzmożone natężenie ruchu. Dekalog rozsądnego kierowcy
- Rozlicz PIT przez internet. Usługa działa przez całą dobę
- Biskup umył nogi dwunastu mężczyznom. Msza Wieczerzy Pańskiej
Dodaj komentarz
Prawo pocztowe. Prezydent podpisał nowelizację ustawy
Ustawa umożliwia przekazanie Poczcie Polskiej# 2,052 mld zł dotacji na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w latach 2021-2024 r.
(czytaj więcej)Dzisiaj Wielki Piątek. Czas smutku, żałoby i skupienia
Wielki Piątek jest czasem powagi, smutku, żałoby i skupienia#. W kościele tego dnia nie odprawia się mszy św., tylko ma miejsce wieczorna Liturgia Męki Pańskiej. Najważniejszym jej elementem jest adoracja krzyża. Wierni podchodzą do krucyfiksu, przyklękają i symbolicznym ucałowaniem wyrażają przyjęcie odkupienia Jezusa. Liturgię wielkopiątkową kończy przeniesienie Najświętszego Sakramentu z ciemnicy do tak zwanego Grobu Pańskiego upamiętniającego złożenie do grobu ciała Chrystusa. Grób Pański stanowi ważny element Wielkiego Piątku i jego przygotowywanie jest szczególnie polskim zwyczajem. W grobach tych są często symbole narodowe oraz nawiązania i aluzje do aktualnych wydarzeń oraz problemów społecznych.
(czytaj więcej)Prawdziwy test umiejętności. Zgrupowanie zwane "pętlą taktyczną"
Żołnierze kompanii logistycznej #8. Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej, którzy w minionych 14 dniach odbywali szkolenie zintegrowane na poligonie w Łojewie, pomyślnie zakończyli końcowy egzamin podsumowujący znajomość wojskowej wiedzy praktycznej doskonalonej podczas tego zgrupowania poligonowego zwany „pętlą taktyczną”.
(czytaj więcej)Pod Bydgoszczą wylądowało UFO? Tajemniczy spodek pod lasem
- To spodek obcej cywilizacji, UFO, a może to jakieś urządzenie szpiegowskie# z innego kraju? - spekulują mieszkańcy Tarkowa Dolnego w powiecie bydgoskim na widok dziwnego pojazdu, który stanął na jednej z łąk pod lasem w powiecie bydgoskim.
(czytaj więcej)
Komentarze (6) Zgłoś naruszenie zasad
bmw, w dniu 25-07-2015 14:59:03 napisał:
odpowiedz
figo, w dniu 25-07-2015 18:43:10 napisał:
odpowiedz
Zbychu, w dniu 26-07-2015 00:35:45 napisał:
odpowiedz
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!